среда, 14 декабря 2016 г.


Фізика
Фізика 7 клас
Повторити п. 16, вивчити формули, розв'язати вправа 16 задачі 1-6 сторінка 116, врахувати дані таблиці сторінка 249

Фізика 8 клас
Зробити тестові завдання 1-8 сторінка 96 письмово

Фізика 9 клас
Опрацювати п. 22 (класти конспект). Дайте відповіді на запитання 1-7 сторінка 101


Фізика 10 клас
Опрацювати п. 27 (класти конспект). Дайте відповіді на запитання 1-8 сторінка 135, розглянути задачу 5 сторінка 133-134 (записати в зошиті)

Фізика 11 клас
Опрацювати п. 21, 22 (класти конспект). Дайте відповіді на запитання 1-6 сторінка 137, розглянути задачу  сторінка 136-137 (записати в зошиті)

Астрономія 11 клас
Підготувати реферати з тем: «Планети типу Земля», «Планети гіганти і їх супутники»


Дистанційне навчання

Інформатика
Інформатика 5 клас
Тема: «Безпечне користування Інтернетом».
Знайди в Інтернеті інформацію і заповни таблицю.
Скільки саженів у версті?

Скільки супутників у Плутона?

Скільки штатів в Індії?

Скільки букв у грецькому алфавіті?

Скільки видів єнотів зустрічається в природі?

 Тема: «Текстовий прцесор».
Запиши визначення, користуючись Інтернетом:
текстовий процесор,
абзац,
символ,
сторінка,
слово.

Інформатика 6 клас
Опрацювати п. 4.2. Дайте відповіді на запитання 1-8 сторінка 124, виконати завдання 3,4 сторінка 124

Інформатика 7 клас
Опрацювати п. 3.4. Дайте відповіді на запитання 1-6 сторінка76

Інформатика 8 клас
Опрацювати п. 4.2. Дайте відповіді на запитання 1-10 сторінка145

Інформатика 9 клас
Опрацювати п. 24.1-24.8  дослідити п.1-3 сторінка 271

Інформатика 10 клас
Опрацювати п.9.1-9.10  дослідити вправа 9.2.1 сторінка 95-96

Інформатика 11 клас
Створити публікацію, бюлетень з Microsoft Publisher
Створити визитівки.

пятница, 9 декабря 2016 г.


Інформатика 5 клас
Знайти у мережі Інтернет інформацію запропоновану в таблиці . Запиши адресу  ресурсу, з якого отримано відомості.
Погода на завтра
Відповідь


Адреса ресурсу

Текст пісні «Мам» Кузьми Скрябіна (записати декілька рядків другого кулету)
Відповідь


Адреса ресурсу

Що таке «фейк»
Відповідь


Адреса ресурсу

Яку назву мав перший український штучний супутник Землі? У якому році його було виведено на орбіту?
Відповідь


Адреса ресурсу


Інформатика 6 клас
Опрацювати п 1.3 сторінка 18-21 (скласти конспект). Звернути увагу на сторінці 22 найважливіше в цьому пункті. Виконати завдання 1-5 сторінка 23.


Інформатика 8 клас
Опрацювати п 4.1 сторінка 131-136 (скласти конспект). Звернути увагу на сторінці 136 найважливіше в цьому пункті. Виконати завдання 1-4 сторінка 137.

Інформатика 9 клас
Опрацювати п 16.3-16.6 сторінка 174-177 (скласти конспект). Звернути увагу на сторінці 178 Працюємо в папрах С 4, 5, 6.

Інформатика 10 клас
Зробити презентацію на довільну тему з анімацією. Критерії дивись в зошиті.


Дистанційне навчання.

Фізика 7 клас
Вивчити правила зважування за підручником сторінка 110-111.
Опрацювати п 16 сторінка 112-116 (скласти конспект). Звернути увагу на сторінці 115-116 підбиваємо підсумки. Відповісти на запитання 1-7 сторінка 116.

Фізика 8 клас
Підготувати проект з теми: «Теплові явища»

Фізика 9 клас
Подивитись по міському телебаченні урок: «Робота і потужність електричного струму». Опрацювати п 21 сторінка 94-97 (скласти конспект). Відповісти на запитання 1-6 сторінка 98, розв'язати задачі 1-3 сторінка 98.

Фізика 10 клас
Опрацювати п 26 сторінка 125-128 (скласти конспект). Звернути увагу на сторінці 128-129 учимося розв'язувати задачі, підбиваємо підсумки. Відповісти на запитання 1-7 сторінка129

Фізика 11 клас
Опрацювати п 19 сторінка 118-127 (скласти конспект). Звернути увагу на сторінці 126-127 учимося розв'язувати задачі, підбиваємо підсумки. Відповісти на запитання 1-5 сторінка127.




четверг, 4 февраля 2016 г.

Астрономія 11 клас
Тема: «Зорі та їх класифікація. Подвійні зорі. Фізично змінні зорі. Планетні системи інших зір. Еволюція. Еволюція зір. Нейтронні зорі. Чорні діри».
Опрацювати п. 13, 14 зробити тестові завдання сторінка 109, виконати завдання для спостереження на сторінці 109.
Подивитись презентації з теми за http://www.myshared.ru/slide/1246163/
Підготувати реферати або презентацію з теми.


Інформатика 9 клас
Тема: «Основи Інтернету. Всесвітня павутина і пошук в Інтернеті ».
Опрацювати п. 20, 21,   зробити  практичну роботу п.1-5 сторінка 242-243.

Інформатика 10 клас
Тема «Статистичні функції. Практична робота №8Використання формул в електронних таблицях».
Опрацювати тему за презентацією http://svitppt.com.ua/informatika/funkcii-v-elektronnih-tablicyah-ta-ih-vikoristannya.html.

Інформатика 11 клас
Створити публікацію, бюлетень з Microsoft Publisher
Розкрити тему, колекція картинок, кросворд, вікторина.

 Publisher – Бюлетень - Макети публікацій.
Інформатика 5 клас
Тема: «Опрацювання зображень, створених раніше».
Повторення. Дати відповідь на запитання 1-8 сторінка 110.
Зробити практичну роботу №4 сторінка 130.
Опрацювати п. 3.4, 3.5.  

Інформатика 6 клас
Тема: «Введення і редагування тексту. Перевірка правопису. Виправлення помилок. Пошук та заміна фрагментів в тексті».
Повторення. Дайте відповіді на запитання 1-10 сторінка130-131.
Опрацювати п. 4.4. Дайте відповіді на запитання 1-8 сторінка138

Інформатика 7 клас
Тема: «Уведення даних до комірок: текст, число. Редагування даних таблиці. Копіювання, переміщення і вилучення даних»
Повторити п. 4.2, п. 4.3.
Зробити практичну роботу №6 сторінка 109-110

Підручник знайти за http://portfel.at.ua/load/7_klas/informatika/rivkind/304-1-0-2811

среда, 3 февраля 2016 г.

Фізика 11 клас.
Тема «Заломлення світла. Закони заломлення світла. Показник заломлення. Повне відбивання світла. Волоконна оптика».
Подивитись і опрацювати презентацію за http://svitppt.com.ua/fizika/povne-vidbivannya-svitla-volokonna-optika.html
Опрацювати п. 40, відповісти на запитання 1-6 сторінка 222, розв'язати вправа 30 задачі1-3
Фізика 10 клас.

Тема: «Повна механічна енергія. Закон збереження енергії. Взаємні  перетворення потенціальної і кінетичної енергії в механічних процесах. Абсолютно пружний удар двох тіл».
Подивитись і опрацювати презентацію за http://www.slideboom.com/presentations/1164898/10-кл-фізика

Опрацювати п. 36, 37  зробити тестові завдання 1-10 сторінка 191-192
Фізика 9 клас
Тема: «Самостійний газовий розряд. Застосування струму в газах у побуті, в промисловості, в техніці».
Повторити п. 28, 29, опрацювати п. 30. Підготувати реферат з теми: «Застосування струму в газах у побуті, в промисловості, в техніці».

Типи самостійних газових розрядів

Тип самостійного газового розряду насамперед залежить від властивостей і
стану газу, а також від конфігурації електродів і прикладеної до них
напруги. Усього існує 4 типи самостійного розряду: іскровий, дуговий,
тліючий і коронний.
Іскровий розряд
Іскровий розряд виникає, якщо через газовий проміжок за короткий час
протікає обмежена кількість електрики. Цей процес відбувається при великих напругах електричного поля (?3·106 В/м) у газі, тиск якого близький до атмосферного.  
Іскровий розряд розвивається поступово. Для його пояснення користуються
стримерною теорією. Відповідно до неї, виникненню каналу іскри (яскраво
сяючого, розгалуженого і вигнутого) передує утворення стримера — сильно
іонізованого провідного каналу, що виникає з окремих потоків електронів.
Це відбувається в такий спосіб. При досить високій напруженості
електричного поля вільний електрон встигає прискоритися до енергії,
достатньої для іонізації атомів, якщо вони зустрічаються електронові на
шляху, меншому за довжину його вільного пробігу. У результаті
з'являються лавини електронів та іонізованих атомів. Ці лавини,
наздоганяючи одна одну, утворюють провідні містки зі стримерів, уздовж
яких і проходять великі кількості електронів, що утворюють канали
іскрового розряду.
Свічення газу при іскровому розряді відбувається за рахунок виділення
великої кількості енергії й нагрівання газу в іскровому проміжку до дуже
високої температури (близько 104 К). Нагрівання газу відбувається
швидко, тому різко зростає і тиск газу, що призводить до виникнення
ударних хвиль. Це є причиною появи різних звукових ефектів при іскровому
розряді: від неголосного потріскування в слабких розрядах до гуркотів
грому при спалахах блискавки. Слід зауважити, що блискавка — це також
іскровий розряд, що виникає або між двома грозовими хмарами, або між
хмарою та землею.
Іскровий розряд широко застосовується як у техніці (запалення горючої
суміші у двигунах внутрішнього згоряння, іскрові розрядники для
запобігання перенапруження ліній електропередачі), так і на виробництві
(електроіскрова точна обробка металів). Крім того, він використовується
в спектральному аналізі для реєстрації заряджених частинок.
Дуговий розряд
Дуговий розряд виникає між електродами, що контактують між собою, якщо
їх почати повільно віддаляти один від одного, коли вони підключені до
потужного джерела струму. Нагрітий світний газ ніби «провисає» між
електродами, тому явище й одержало назву дугового розряду.
При виникненні дугового розряду сила струму зростає до сотень амперів, а
напруга на розрядному проміжку падає до декількох десятків вольтів.
Завдяки потокові електронів, що випускаються нагрітим катодом,
підтримується висока провідність між електродами дуги. Цьому також

сприяє і термічна іонізація газу, коли атоми втрачають електрони,
зіштовхуючись один з одним, і стають носіями електричного струму.
На практиці дуговий розряд можна одержати, минаючи стадію іскри. Для
цього електроди зближають до зіткнення. При цьому вони сильно
розжарюються струмом. Потім їх розводять і одержують електричну дугу.
Зазвичай температура катода сягає 4000 К (атм. тиск). Якщо розглянути
цей процес на прикладі вугільних електродів, то з часом вугільний катод
загострюється, а на аноді з'являється кратер — заглиблення в
найгарячішому місці дуги.
Застосування дугового розряду широке й різноманітне. Так, ним
користуються при зварюванні й різанні металів, при виплавці сталі
високої якості (дугова піч) і для освітлення (прожектори, проекційна
апаратура). Існують дугові лампи з ртутними електродами у кварцових
балонах, де дуговий розряд виникає в ртутній парі при викачаному
повітрі. У такий спосіб влаштовані кварцові лампи. Справа в тому, що
дуга, яка виникає в ртутній парі, є потужним джерелом ультрафіолетового
випромінювання. Той самий заряд, але при низьких тисках, застосовується
в ртутних випрямлячах для випрямлення змінного струму.
Тліючий розряд
Тліючий розряд спостерігається тільки при низьких тисках (десяті й соті
частки мм рт. ст.). Для збудження тліючого розряду напруга між
електродами повинна складати всього лише кілька сотень вольтів, а іноді
й менше.
На практиці тліючий розряд можна одержати, якщо до електродів, впаяних у
скляну трубку, прикласти напругу. Поступово викачуючи повітря, можна
спостерігати тліючий розряд у вигляді світної звивистої нитки, що
простягнулася від катода до анода. Якщо тиск знижувати і далі, то нитка
ставатиме дедалі товщою, поки нарешті вся трубка, крім ділянки біля
катода, не буде заповнена однорідним свіченням, що зветься додатним
стовпом.
Позитивний стовп не впливає на підтримку розряду. Це відбувається в
інших частинах трубки. На навколо катодному несвітловому проміжку
(катодному темному просторі) відбувається сильне прискорення заряджених
частинок (електронів і катіонів), що стають здатними вибивати електрони
з катода Електрони, що вилітають, іонізують молекули газу. Услід за цим
позитивні іони, що утворюються, спрямовуються до катода і вибивають із
нього все нові електрони. Таким чином, знову відбувається іонізація і т.
ін. Безперервність цих процесів дозволяє підтримувати тліючий розряд.
Якщо продовжувати викачувати із трубки повітря, то при тисках приблизно
1,3 Па свічення газу слабшає, але починають світитися стінки трубки.
Природа цього свічення така. При низьких тисках імовірність того, що
електрон зіштовхнеться з молекулою газу, дуже мала. Набагато частіше
відбуваються зіткнення електронів зі стінками трубки. Вдаряючись об
скло, електрони викликають свічення. Це явище називають
катодолюмінесценцією.
Тліючий розряд широко використовується в багатьох областях техніки, але
найактивніше — у виготовленні світних трубок для реклам, ламп денного
світла і при напилюванні металів.
При виготовленні світних трубок немаловажну роль відіграє той факт, що
кожен газ має специфічний колір позитивного стовпа. Якщо трубку
наповнити неоном, то свічення має червоний колір, якщо аргоном —
синювато-зелений.

Катодне напилювання металів здійснюють, поміщаючи різні предмети поблизу
катода. Речовина катода сильно нагрівається в тліючому розряді та
переходить у газоподібний стан. Тоді всі предмети, що знаходяться
поблизу, вкриваються рівномірним шаром того металу, із якого
виготовлений катод.
Коронний розряд
Поблизу провідника з великою кривизною поверхні (наприклад, вістря)
спостерігається високовольтний електричний розряд. Тиск при цьому досить
високий, а поле поблизу провідника — неоднорідне. Коли напруженість поля
поблизу вістря сягає 30 кВ/см, то навколо нього виникає свічення у
вигляді корони, що й дало назву розрядові — коронний.
Корона може бути позитивною та негативною. Це залежить від знака
електрода, на якому виникає розряд (коронізуючого електрода). Знак
корони визначає спосіб утворення електронів, що викликають іонізацію
молекул газу. Так, у випадку негативної корони електрони вибиваються з
катода під дією позитивних іонів. Якщо корона позитивна, то газ
іонізується аніонами, а сама іонізація відбувається поблизу анода.
Напруженість поля при коронному розряді досить висока (близько
3·106В/м), тому іонізація відбувається при атмосферних тисках. З
віддаленням від поверхні провідника напруженість швидко зменшується.
Тому іонізація і пов'язане з нею свічення газу спостерігається в
обмеженій ділянці простору.
Під час грози хмари, заряджені певним чином, здатні індукувати під собою
електричні заряди протилежного знака. Дуже великий заряд накопичується
біля Поверхонь високого ступеня кривизни, особливо на вістрях. Тому
перед грозою 1 під час неї на гострих вершинах високо піднятих предметів
можна спостерігати конуси світла, схожі на пензлики. У давнину це явище
одержало назву вогнів святого Ельма. Часто свідками цього явища стають
альпіністи, коли навіть неметалічні предмети й кінчики волосся на голові
прикрашаються маленькими пензликами.
Коронний розряд, що виникає навколо дротів високовольтних ліній, може
призводити до виникнення струмів витоку. Щоб цього уникнути, дроти
високовольтних ліній роблять дуже товстими. Крім того, переривчастий
коронний розряд може викликати радіоперешкоди.
Коронний розряд широко використовується при очищенні промислових газів
від домішок. Агрегати, що використовуються для цього, називаються
електрофільтрами. Принцип їхньої дії такий. Рухаючись вгору в циліндрі,
по осі якого розташовується коронуючий дріт, домішки газу, що
очищається, укрупнюються. На них осідають іони зовнішньої частини
корони, які притягають частинки домішок до зовнішнього некоронуючого
електроду. У результаті цього домішки осаджуються, а газ очищається.
На цьому ж принципі ґрунтується застосування коронного розряду для

нанесення порошкових і лакофарбових покриттів.
Фізика 7 клас
Тема: «Розв'язування задач з теми: «Вага тіла. Невагомість».
Повторити п. 18, 19, розв'язати задачі  №129, 130, 131, 132, 134.
Подивитись презентацію за http://sunduchok.at.ua/load/predmety/15
Повторити теоретичний матеріал з попередніх уроків

Якісні задачі

1. З документальних репортажів можна побачити, що рухи космонавтів на борту орбітальної космічної станції нагадують рухи аквалангістів, що плавають під водою. Чи можна стверджувати, що аквалангісти так само перебувають у стані невагомості?

 2. Камінь кидають вертикально вгору. Чи однакова сила тяжіння діє на камінь у такі моменти: 1) коли він перебуває в руці; 2) у момент кидка; 3) коли він летить угору; 4) у верхній точці траєкторії; 5) коли летить униз? Чи однакова вага каменя в ці моменти?

 3. Більшість супутників планет не мають атмосфери. Чому?

Розв’язок. Оскільки сила ваги на цих супутниках мала, то молекули газів, маючи достатню швидкість, не можуть утримуватися поблизу цих планет.

4. Як змінюються сила тяжіння, що діє на космонавта, і його вага, коли він переміщається із Землі на орбітальну станцію?

Розв’язок. Сила тяжіння зменшується незначною мірою): вона залежить тільки від маси тіла й відстані до центра Землі, що при переміщенні на орбітальну станцію змінюється всього лише на кілька відсотків. Якби не сила притягання до Землі, орбітальна станція покинула б навколоземну орбіту й полетіла далеко в космічний простір. А от вага космонавта в орбітальній станції дорівнює нулю.

Розрахункові завдання

1. Чи може хлопчик, на якого діє сила ваги 400 Н, тиснути на горизонтальну опору із силою 600 Н?

2. Чому дорівнює вага хлопчика, якщо він стоїть у нерухомому ліфті? Чому дорівнюватиме вага хлопчика, коли ліфт піднімається угору з постійною швидкістю? Маса хлопчика 40 кг.

Розв’язок. Вага хлопчика у стані спокою дорівнює силі ваги тому, що він нерухомо стоїть у нерухомому ліфті:  У другому випадку вага хлопчика так само буде дорівнювати силі ваги:  Той факт, що ліфт рухається з постійною швидкістю, свідчить про те, що сили, які діють на хлопчика, не змінилися за величиною. Це значить, що сила, з якою хлопчик діє на підлогу ліфта, не змінилася. А ця сила і є вагою хлопчика:

P1 = P2 =40·10=400 (H).

Завдання для самостійної роботи  «Сила тяжіння. Вага й невагомість»
Початковий рівень
1. Виберіть правильне твердження. Під дією якої сили змінюється швидкість тіла, кинутого вертикально угору?
А Ваги тіла. Б Сили пружності. В Сили тяжіння.
2.Що називають вагою тіла?
Середній рівень
1. Чи володіє вагою птах, що летить у повітрі?
2. Чи діє сила тяжіння на космонавта під час руху космічного корабля по орбіті? Поясніть свою відповідь.
Достатній рівень
1. а) Мідна й коркова кулі мають однакові маси. Порівняйте сили тяжіння, що діють на них.
 б) На витягнутій долоні перебуває в стані спокою тіло массою 200 г. Чому дорівнює сила тяжіння й вага цього тіла? До чого прикладена кожна із цих сил? Зобразіть їх на кресленні. Чому дорівнюватиме вага й сила тяжіння, що діє на тіло, якщо долоню висмикнути?
2. а) Гуллівер, герой відомої книги Д. Свіфта, розповідає: «Орел, захопивши дзьобом кільце мого ящика, поніс його… Потім раптом я відчув, що падаю прямовисно вниз близько хвилини, але з такою неймовірною швидкістю, що в мене перехопило дихання». У якому стані під час руху перебував оповідач? Чому?
б) Люстра підвішена до стелі. Її маса дорівнює 7,5 кг. З якою силою люстра діє на стелю? Як називається ця сила? До чого ця сила прикладена? Зобразіть цю силу на кресленні.
Високий рівень
1. а) Коркову кулю з поверхні стола перенесли в посудину з водою. Чи змінилася при цьому сила тяжіння, що діє на кулю? Чому?
б) Посудину об’ємом 20 л наповнили рідиною. Яка це може бути рідина, якщо її вага дорівнює 160 Н? До чого ця сила прикладена? Зобразіть цю силу на кресленні.
2. а) Металевий брусок затиснутий у лещатах. Яка фізична природа ваги бруска?
 б) Вага мідної кулі об’ємом 120 см3 дорівнює 8,5 Н. Суцільна ця куля чи порожня?

Фізика 8 клас
Тема: «Перетворення одного виду механічної енергії  в інший. Закон збереження механічної енергії».
Повторити п. 33, 35, вивчити п. 36  розв'язати задачі  №281, 282, 283, 284,285, 286
Подивитись презентацію за http://svitppt.com.ua/fizika/zakon-zberezhennya-mehanichnoi-energii1.html
Контроль знань
1. Що таке механічна енергія?
2. Яку енергію називають потенціальною?
3. Яку енергію називають кінетичною?
4. У чому проявляється відносний характер потенціальної енергії?
Вивчення нового матеріалу
1. Коли зберігається механічна енергія?
2. Закон збереження механічної енергії.
3. Приклади закону збереження механічної енергії.

1. Коли зберігається механічна енергія?

У всіх видів енергії є загальна властивість: енергія нізвідки не виникає й нікуди не зникає, вона лише переходить із одного виду в інший або від одного тіла до іншого. Це твердження називається законом збереження енергії.

Піднятий над Землею м’яч має певну потенціальну енергію. При його падінні ця енергія поступово зменшується. Однак збільшується його швидкість, що свідчить про збільшення кінетичної енергії. Максимальну кінетичну енергію м’яч має біля самої землі.

Отут його швидкість найбільша, а потенціальна енергія найменша, оскільки висота м’яча наближується до нуля.

Потенціальна енергія піднятого над поверхнею землі м’яча перетворилася на кінетичну енергію м’яча, що рухається.

Якщо знехтувати опором повітря, то сума кінетичної й потенціальної енергій падаючого тіла залишається незмінною, тобто механічна енергія тіла зберігається.
Таким чином, багато явищ природи супроводжуються перетворенням одного виду енергії в інший.
2. Закон збереження механічної енергії
Сума кінетичної й потенціальної енергій падаючого тіла залишається незмінною, тобто механічна енергія тіла зберігається.
Це твердження називають законом збереження механічної енергії.
Таким чином,
механічна енергія зберігається, якщо можна знехтувати тертям, тобто коли на тіло діють тільки сила ваги й сили пружності.
Помітимо, що збереження механічної енергії не означає збереження кінетичної й потенціальної енергій окремо: так, при падінні тіла його потенціальна енергія перетворюється в кінетичну, а при коливаннях маятників потенціальна й кінетична енергії неодноразово перетворюються одна в одну.
Суму потенціальної й кінетичної енергії тіла називають його повною механічною енергією Е:
3. Приклади закону збереження механічної енергії
а) Коливання пружинного маятника
Вантаж на пружині опустили вниз.
Після відпускання вантажу пружина стискується. У міру її стискання сила пружності пружини зменшується, значить, зменшується й потенціальна енергія пружини. Проте одночасно зростає кінетична енергія вантажу, тому що при розгоні угору збільшується його швидкість. Одночасно зростає й потенціальна енергія вантажу під дією сили ваги, тому що вантаж піднімається вище. У цьому прикладі енергія перейшла з одного виду в інші: з потенціальної під дією сили пружності в кінетичну й потенціальну під дією сили ваги.
б) Коливання нитяного маятника
Відхилимо кульку на нитці вправо й відпустимо: він рухається вліво, збільшуючи швидкість. Отже, кінетична енергія зростає. Одночасно кулька опускається, і в середньому положенні її потенціальна енергія стає найменшою. Однак у цей момент швидкість є найбільшою. Отже, за рахунок запасу кінетичної енергії кулька продовжує рухатися вліво, піднімаючись усе вище. Це призводить до зростання її потенціальної енергії. Одночасно швидкість зменшується, що призводить до зменшення кінетичної енергії кульки.
У цьому прикладі енергія переходила з одного виду в інший: з кінетичної енергії в потенціальну енергію й навпаки.
Питання до учнів
Які перетворення енергії відбуваються при падінні тіла за відсутності опору повітря?
Які перетворення енергії відбуваються під час руху каменя, кинутого угору?
За якої умови зберігається механічна енергія?
Які перетворення енергії відбуваються за наявності тертя?
Поміркуй і відповідай
1. Шайба скочується із крижаної гірки, потрапляє на асфальт і зупиняється. Які перетворення енергії відбуваються при цьому?
2. Якими перетвореннями енергії супроводжується хід настінних годинників?

3. Пліт пливе вниз за течією ріки. Чи змінюється кінетична енергія плота? Потенціальна?

пятница, 29 января 2016 г.

Інформатика 5 клас
Тема: «Діалогові вікна,їх об'єкти. Інформаційні вікна. Збереження зображень. Розробка плану побудови зображень».
Повторення. Дати відповідь на запитання 1-8 сторінка 110.
Зробити практичну роботу №3 сторінка 111-112.
Повторити п. 3.3,  виконати завдання 1-5 сторінка 111

Інформатика 6 клас
Тема: «Виділення фрагментів тексту. Робота з фрагментом тексту: копіювання, переміщення, вилучення та вставлення».
Повторення. Дайте відповіді на запитання 1-8 сторінка124.
Опрацювати матеріал за презентацією http://www.myshared.ru/slide/1164778/
Опрацювати п. 4.3. Дайте відповіді на запитання 1-10 сторінка130-131
План
1) Виділення фрагментів тексту;
2) Копіювання та переміщення тексту без використання буфера;
3) Копіювання та переміщення тексту з використанням буфера;
4) Пошук і заміна фрагментів тексту
В ході використання вищевказаних трьох методів, ми користуємось буфером обміну. Тобто  під час копіювання (коли ми натискуємо копировать або вырезать) ми наш фрагмент розміщуємо в буфер обміну. Відповідно командою вставить ми вставляємо скопійований або виділений об'єкт в документ.
Які  є два способи виділення фрагменту тексту?
В чому вони полягають?
Як перемістити об'єкт не використовуючи буфер обміну?
Як скопіювати об'єкт не використовуючи буфер обміну?
Як перемістити об'єкт за допомогою команди меню Правка?
Як перемістити об'єкт за допомогою контекстного меню (натискуванням правої кнопки миші)?
Як  перемістити фрагмент за допомогою панелі інструментів?
Які є способи знищення фрагмента?
Режим пошуку вказаного фрагмента тексту здійснюється командою Правка/Найти. Ця команда відкриває доступ до вікна діалогу Найти.
Ось ми з вами розглянули як шукати потрібні нам фрагменти тексту. А тепер давайте розглянемо, як замінювати текст.
Замінна тексту здійснюється командою Правка/Заменить. Вікно діалогу Заменить  подібним до вікна діалогу Найти, але має ряд додаткових елементів. В полі Заменить на вводиться текст заміни.
Заміна може здійснюватись автоматично або за участю користувача. Для ввімкнення автоматичного режиму заміни, слід встановити опцію Заменить все. Якщо ця опція виключена, то для кожної заміни буде запитання дозволу на заміну.
З чого ж починається процес заміни? Процес заміни починається з натискання кнопки Найти далее. В неавтоматичному режимі після знаходження замінюваного тексту процес зупиняється. Якщо натиснути клавішу Найти далее, то замінна для даного фрагменту не відбувається і шукається наступний фрагмент який треба замінити. При натискуванні клавіші Заменить проводиться заміна, і для продовження процесу слід натиснути клавішу Найти далее.

Інтерактивна вправа «Так чи ні»
Для видалення символу ліворуч від курсору використовують клавішу Del
Розрізання рядків здійснюється за допомогою клавіші Enter
Пошук слів у тексті здійснюється за допомогою пункту Правка-Знайти
Автоматична перевірка правопису встановлюється за допомогою пункту меню Формат –Правопис
Автоматичний переніс слів установлюється за допомогою пункту меню Сервіс-Мова-Розстановка переносів
Заміна слів чи фрагментів тексту здійснюється за допомогою пункту меню правка-Знайти
Для виділення незв’язаних фрагментів тексту використовується клавіша Ctrl
Для копіювання слова чи фрагмента тексту використовують клавіші Ctrl+V
Для виділення речення використовують клавіші Alt
Для виділення всього документу використовують комбінацію клавіш Ctrl+A


Інформатика 7 клас
Тема: «Форматування об'єктів електронної таблиці»
Опрацювати п. 4.3. Дайте відповіді на запитання 1-9 сторінка108
Підручник знайти за http://portfel.at.ua/load/7_klas/informatika/rivkind/304-1-0-2811

Інформатика 9 клас
Тема: «Комп'ютернні мережі».
Опрацювати п. 23  зробити проект «Подорожуємо Україною» п.1-3 сторінка 256

Інформатика 10 клас
Тема «Функції в електронних таблицях. Використання рядка формул»
Опрацювати тему за презентацією http://svitppt.com.ua/informatika/funkcii-v-elektronnih-tablicyah-ta-ih-vikoristannya.html.


Інформатика 11 клас
Створити публікацію, бюлетень з Microsoft Publisher
Створити визитівки.

Астрономія 11 клас
Тема: «Фізичні характеристики Сонця. Будова Сонця та джерела його енергії. Прояв сонячної активності та їх вплив на Землю».
Опрацювати п. 12, зробити тестові завдання сторінка 101, виконати завдання для спостереження на сторінці 101.


вторник, 26 января 2016 г.

Фізика 11 клас.

Опрацювати п. 39, відповісти на запитання 1-9 сторінка 216

Тема «Відбивання світла. Плоске і сферичне дзеркало. Застосування дзеркал.»

Подивитись і опрацювати  презентацію за посиланням
 http://svitppt.com.ua/fizika/vidbivannya-svitla-ploske-i-sferichne-dzerkala.html

Підготувати власну презентацію за цією темою


Фізика 10 клас.
Механічна енергія. Потенціальна і кінетична енергія.
Опрацювати п. 34, 35, 36 розв'язати задачі 1-3 з вправи 29 сторінка 173
Подивитись і опрацювати  фільм в Youtube
«Кінетична іпотенціальна енергія» bandikam 20140411200000328
Зробити самооцінку знань за фільмом

Перевірка домашнього завдання.
1. Що таке механічна робота?
2. Від чого залежить значення роботи?
3. Як розрахувати роботу?
4. Які є одиниці роботи?
5. Чи завжди швидкість виконання роботи однакова?
6. Яку фізичну величину називають потужністю?
7. Як розрахувати потужність?
8. Яка основна одиниця потужності?
9. Які похідні одиниці потужності?
10. Чому потужність пов'язана зі швидкістю руху?
11. Наведіть приклади різної швидкості виконання роботи.
12. Як розрахувати роботу, знаючи потужність?
. Актуалізація опорних знань.
Слово «енергія» можна почути в телевізійних репортажах, побачити на шпальтах газет. Ним можна користуватися для характеристики людей (енергійний), природних явищ, машин, механізмів, побутових приладів. І як енергія пов’язана з роботою.
У повсякденному житті можна знайти багато різних тіл, при переміщенні яких може виконуватися робота. Так, випущена з рук кулька почне падати під дією сили тяжіння, яка виконуватиме роботу з переміщення кульки.
Стиснута пружина може підняти на певну висоту тягарець. Тут сила пружності виконає роботу з переміщення тягарця. Але як пов’язати роботу і енергію?
Пояснення нового матеріалу.
Що таке енергія?
Енергія — це фізична величина, що показує, яка робота може бути виконана при переміщенні тіла.
Можна навести ще багато різних прикладів із природи, з повсякденного життя, з техніки, в яких ідеться про тіла, які знаходяться в такому стані, що за певних умов може виконатися робота при їх переміщенні. Про такі тіла кажуть, що
вони мають енергію. За різних умов результат виконання роботи може бути різним. Тому й енергія може мати різні значення та бути розрахована.
Одиниці енергії
Оскільки йдеться про можливість виконання роботи, то енергію доцільно вимірювати тими самими одиницями, що й роботу. Тому одиницею енергії є 1 Дж.
^ Види механічної енергії.
У фізиці розрізняють два види механічної енергії: потенціальну і кінетичну. Якщо тіло нерухоме, але на нього діє певна сила, то кажуть, що воно має потенціальну енергію.
Потенціальну енергію має тіло, підняте над поверхнею Землі, стиснута пружина, стиснутий газ, річкова вода у водоймищі тощо.
^ Як розраховують потенціальну енергію ?
Розраховують потенціальну енергію з урахуванням природи сил, які діють на ці тіла. Найпростіше розрахувати потенціальну енергію тіла, піднятого над поверхнею Землі, оскільки сила, яка діє на нього, залишається практично сталою протягом усього часу його руху під дією цієї сили.
Нехай тіло масою т знаходиться на висоті h над землею. Якщо воно впаде на поверхню, то буде виконана робота
А = Fs = mgh.
Отже, про таке тіло можна сказати, що воно має потенціальну енергію
Еп = mgh.
Потенціальна енергія тіла, піднятого над поверхнею Землі, пропорційна масі тіла і його висоті над поверхнею Землі.
При розрахунках потенціальної енергії важливо пам'ятати, що висота h є шляхом, яке тіло пройде у вертикальному напрямі. Отже, завжди треба вказувати, відносно якої поверхні визначається потенціальна енергія. Наприклад, тіло масою 2 кг, підняте над столом на висоту 1,5 м, матиме потенціальну енергію приблизно ЗО Дж, а потенціальна енергія цього тіла, розрахована для висоти 3 м над підлогою, буде 60 Дж.
Щоб на заводах і фабриках могли працювати машини їх приводять в рух електродвигуни. Працюють автомобілі, літаки, тепловози, теплоходи, гідротурбіни, вітродвигуни.
Стиснена пружина, розпрямляючись, може підняти на деяку висоту вантаж.
Піднятий над землею нерухомий вантаж не виконує роботи, але коли цей вантаж впаде, то він може виконати роботу. Наприклад, може забити в землю палю.
Здатність виконати роботу має i всяке рухоме тіло, так сталева кулька, що скочується з похилої площини, пересуває дерев’яний брусок на деяку відстань, при цьому виконується робота.
Якщо тіло або декілька тіл, що взаємодіють між собою можуть виконувати роботу, то кажуть, що вони мають енергію.
Енергія — це фізична величина, яка показує, яку роботу може виконати тіло або декілька тіл.
^ Потенціальна енергія.
З попереднього уроку ми знаємо, що виконавши певну роботу, можна підняти тіло над поверхнею Землі.
Тіло, підняте над Землею, відрізняється від тіла, що лежить на поверхні, тим, що рухаючись під дією сили земного тяжіння вниз, може виконати певну роботу. Про таке тіло кажуть, що воно має потенціальну енергію.
Потенціальною (від латинського, потенція — можливість) енергією називається енергія. яка визначається взаємним положенням взаємодіючих тіл, або частин одного i того ж тіла.
Потенціальна енергія тіла, піднятого над Землею, дорівнює роботі, яку необхідно виконати, щоб підняти тіло на цю висоту.
Тому
A = 9,8 Н/кг•mh
Eп=9,8 Н/кг•mh
Потенціальна енергія пружино деформованого тіла.
Потенціальну енергію мають не лише тіла, підняті над Землею. Прослідкуйте уважно за дослідом: стиснемо пружину і покладемо на неї кульку. Розпрямившись, пружина піднімає кульку вгору, тобто виконує роботу.
Пружно деформовані тіла мають потенціальну енергію, рівну роботі, виконаній при деформації тіла.
За рахунок цієї енергії пружно деформоване тіло може виконати роботу.
Використання енергії деформованих тіл.
Потенціальна енергія деформованих тіл широко використовується:
1. Батут, будучи деформованим, підкидає гімнаста вгору.
2. Натягуючи тятиву, лучник виконує роботу і надає пружно деформованому тілу потенціальної енергії.
3. Енергію пружин використовують у годинниках, метрономах тощо.
4. Завдяки пружинам-ресорам поїздка автомобілем є комфортною.
^ Кінетична енергія
Спостереження за явищами природи показують, що робота може виконуватися при русі тіл. Так, тепловоз, рухаючись колією, стикається з вагоном і зміщує його на деяку відстань. Виконується робота і в тому випадку, коли кинутий камінь пробиває кригу. Вистрілена з рушниці куля пробиває дошку тощо. Якщо потенціальну енергію мають тіла, на які діє сила, то в перелічених вище прикладах робота виконується тому, що вони здійснювали переміщення, рухалися.
Яку енергію мають рухомі тіла?
Кінетична енергія є фізичною величиною, і її значення можна розраховувати. Для цього треба знати, від яких фізичних величин вона залежить.
Кінетична енергія тіла залежить від його швидкості.
Кінетичну енергію різних тіл використовують для виконання механічної роботи. Так, досвідчені водії автомобілів час від часу від'єднують двигун від коліс, вимикаючи зчеплення, і цим економлять паливо. Робота з подолання сил тертя виконується за рахунок кінетичної енергії автомобіля, який рухається з деякою швидкістю. Конструктори працюють над розробкою моделі міського автобуса, який рушає з місця за рахунок енергії розкрученого під час зупинки важкого маховика. Це дає можливість суттєво зменшити викиди шкідливих речовин в атмосферу та економити паливо.
У південних областях України, зокрема на Кримському півострові, використовують вітрові електростанції, які працюють за рахунок кінетичної енергії рухомого повітря — вітру.
Енергія, яку має тіло внаслідок свого руху, називається кінетичною (від грецького кінема — рух).
Кінетична енергія тіла залежить i від його маси.
Чим більша маса тіла i швидкість, з якою воно рухається, тим більша його кінетична енергія.
Кінетична енергія тіла залежить від його маси та швидкості, і визначається за формулою:
Eк =(mv2)/2, де m - маса тіла, v – його швидкість
Перетворення енергії.
Всі тіла в природі відносно нульового значення мають або потенціальну, або кінетичну енергію, або ту чи іншу разом взяті. Наприклад, літак, що летить, має відносно Землі i кінетичну i потенціальну енергії.
При падінні каменя під дією сили падіння відбувається перехід його потенціальної енергії в кінетичну.
^ Закон збереження і перетворення енергії
Для обох видів механічної енергії є спільна властивість: при виконанні роботи енергія тіла завжди змінюється.
^ Як змінюється повна механічна енергія тіла?
Піднятий над поверхнею Землі м'яч має певну потенціальну процесі падіння швидкість м'яча збільшується, тобто збільшується його кінетична енергія. Внаслідок виконання роботи силою тяжіння кінетична енергія м'яча збільшилася. Проте зменшилася потенціальна енергія. Отже, можна сказати, що кінетична і потенціальна енергії пов'язані одна з одною. Зі збільшенням кінетичної енергії зменшується потенціальна енергія, і навпаки. Кинутий вгору м'яч має спочатку велику швидкість і відповідно кінетичну енергію. При підніманні м'яча вгору збільшується його потенціальна енергія, але швидкість і кінетична енергія м'яча поступово зменшуються.
Отже, тіло одночасно може мати як кінетичну, так і потенціальну енергії.
Який зв'язок між кінетичною і потенціальною енергією тіла

Мірою зміни кінетичної і потенціальної енергій є робота. При зміні потенціальної енергії тіла, що рухається вниз, виконується робота силою тяжіння. За рахунок цієї роботи відбувається збільшення кінетичної енергії. Якщо на дане тіло не діють сили тертя, то його повна механічна енергія залишається сталою. Це один із важливих законів природи, який потрібно враховувати при розрахунках параметрів руху тіл.

понедельник, 25 января 2016 г.

9 клас фізика. Опрацювати п. 28, 29, 39 відповісти на запитання 1-7
сторінка 118
Електричний струм у газах
1. Електричний розряд у газах.
 2. Іонізація газів.
 3.  Механізм електропровідності газів.
 4. Несамостійний газовий розряд.
 5. Самостійний газовий розряд.
 6. Різні типи самостійного розряду та їх технічне
 застосування.
Всі гази в природному стані не проводять електричного струму. Ізолюючі властивості газів пояснюються тим, що в них немає вільних електричних зарядів: атоми і молекули газів в природному стані є нейтральними.
В газах під впливом високої температури з'являються заряджені частинки. Вони виникають внаслідок відщеплення від атомів газу одного або декількох електронів, у результаті чого замість нейтрального атома виникають позитивний іон і електрони. Частина утворилися електронів може бути при цьому захоплена іншими нейтральними атомами, і тоді з'являться ще негативні іони. Розпад молекул газу на електрони і позитивні іони називається іонізацією газів. Нагрівання газу до високої температури не є єдиним способом іонізації молекул або атомів газу. Іонізація газу може відбуватися під впливом різних зовнішніх взаємодій: сильного нагріву газу, рентгенівських променів,  -променів, що виникають при радіоактивному розпаді, космічних променів, бомбардування молекул газу швидко рухомими електронами або іонами. Чинники, що викликають іонізацію газу називаються іонізаторами. Кількісною характеристикою процесу іонізації служить інтенсивність іонізації, яка вимірюється числом пар протилежних за знаком заряджених часток, що виникають в одиниці об'єму газу за одиницю часу.
 Іонізація атома вимагає витрати певної енергії - енергії іонізації. Для іонізації атома (або молекули) необхідно зробити роботу проти сил взаємодії між вириті електроном і іншими частками атома (або молекули). Ця робота називається роботою іонізації A i. Величина роботи іонізації залежить від хімічної природи газу й енергетичного стану вириваємо електрона в атомі або молекулі.
 Після припинення дії іонізатора кількість іонів у газі з часом зменшується і врешті-решт іони зникають зовсім. Зникнення іонів пояснюється тим, що іони і електрони беруть участь в тепловому русі і тому соударяются один з одним. При зіткненні позитивного іона і електрона вони можуть возз'єднатися у нейтральний атом. Точно також при зіткненні позитивного і негативного іонів негативний іон може віддати свій надлишковий електрон позитивного іону і обидва іона перетворяться на нейтральні атоми. Цей процес взаємної нейтралізації іонів називається рекомбінацією іонів. При рекомбінації позитивного іона і електрона або двох іонів звільняється певна енергія, що дорівнює енергії, витраченої на іонізацію. Частково вона випромінюється у вигляді світла, і тому рекомбінація іонів супроводжується свіченням (свічення рекомбінації).
 У явищах електричного розряду в газах велику роль грає іонізація атомів електронними ударами. Цей процес полягає в тому, що електрон, що рухається, що володіє достатньою кінетичною енергією, при зіткненні з нейтральним атомом вибиває з нього один або кілька атомних електронів, у результаті чого нейтральний атом перетворюється в позитивний іон, а в газі з'являються нові електрони.
3) Механізм електропровідності газів.
 Механізм провідності газів схожий на механізм провідності розчинів і розплавів електролітів. При відсутності зовнішнього поля заряджені частинки, як і нейтральні молекули рухаються хаотично. Якщо іони і вільні електрони виявляються в зовнішньому електричному полі, то вони приходять в спрямоване рух і створюють електричний струм у газах.
 Таким чином, електричний струм у газі Це спрямований рух позитивних іонів до катода, а негативних іонів і електронів до аноду. Повний струм в газі складається з двох потоків заряджених частинок: потоку, що йде до анода, і потоку, спрямованого до катода.
 На електродах відбувається нейтралізація заряджених частинок, як і при проходженні електричного струму через розчини і розплави електролітів. Однак у газах відсутня виділення речовин на електродах, як це має місце в розчинах електролітів. Газові іони, підійшовши до електродів, віддають їм свої заряди, перетворюються на нейтральні молекули й дифундують назад в газ.
 Ще одна відмінність в електропровідності іонізованних газів і розчинів (розплавів) електролітів полягає в тому, що негативний заряд при проходженні струму через гази переноситься в основному не негативними іонами, а електронами, хоча провідність за рахунок негативних іонів також може відігравати певну роль.
 Таким чином у газах поєднується електронна провідність, подібна провідності металів, з іонною провідністю, подібної провідності водних розчинів і розплавів електролітів.
 Несамостійний газовий розряд.
 Процес проходження електричного струму через газ називається газовим розрядом. Якщо електропровідність газу створюється зовнішніми іонізаторами, то електричний струм, що виникає в ньому, називається несамостійним газовим розрядом. З припиненням дії зовнішніх іонізаторів несамостійний розряд припиняється. Несамостійний газовий розряд не супроводжується світінням газу.
  Самостійний газовий розряд.
 Електричний розряд у газі, що зберігається після припинення дії зовнішнього іонізатора, називається самостійним газовим розрядом. Для його здійснення необхідно, щоб в результаті самого розряду в газі безперервно утворювалися вільні заряди. Основним джерелом їх виникнення є ударна іонізація молекул газу.
Але одна іонізація електронним ударом не може забезпечити підтримання самостійного заряду. Дійсно, адже всі виникаючі таким чином електрони рухаються у напрямку до анода і після досягнення анода «вибувають з гри». Для підтримки розряду необхідна емісія електронів з катода («емісія» означає «випускання»). Емісія електрона може бути обумовлена ​​декількома причинами.
 Позитивні іони, що утворилися при зіткненні електронів з нейтральними атомами, при своєму русі до катода набувають під дією поля велику кінетичну енергію. При ударах таких швидких іонів про катод з поверхні катода вибиваються електрони.
 Крім того, катод може випускати електрони при нагріванні до великої температури. Цей процес називається термоелектронної емісією. Його можна розглядати як випаровування електронів з металу. У багатьох твердих речовинах термоелектронна емісія відбувається при температурах, при яких випаровування самого речовини ще мало. Такі речовини і використовуються для виготовлення катодів.
 При самостійному розряді нагрів катода може відбуватися за рахунок бомбардування його позитивними іонами. Якщо енергія іонів не дуже велика, то вибивання електронів з катода не відбувається і електрони випромінюються внаслідок термоелектронної емісії.
 Різні типи самостійного розряду та їх технічне
застосування.
 У залежності від властивостей і стану газу, характеру і розташування електродів, а також від прикладеної до електродів напруги виникають різні види самостійного розряду. Розглянемо кілька з них.
A. Тліючий розряд.
Тліючий розряд спостерігається в газах при низьких тисках порядку декількох десятків міліметрів ртутного стовпа і менше. Якщо розглянути трубку з тліючим розрядом, то можна побачити, що основними частинами тліючого розряду є катодне темний простір, різко віддалене від нього негативне, або тліюче світіння, яке поступово переходить в область фарадеєва темного простору. Ці три області утворюють катодну частина розряду, за якою слід основна світна частина розряду, яка визначає його оптичні властивості і звана позитивним стовпом.
 Тліючий розряд використовується в газосвітних трубках, лампах денного світла, стабілізаторах напруги, для отримання електронних і іонних пучків. Якщо в катоді зробити щілину, то крізь неї у простір за катодом проходять вузькі іонні пучки, часто звані каналових променями. Широко використовується явище катодного розпилення, тобто руйнування поверхні катода під дією вдаряються об нього позитивних іонів. Ультрамікроскопічні осколки матеріалу катода летять на всі боки по прямих лініях і покривають тонким шаром поверхню тіл (особливо діелектриків), поміщених в трубку. Таким способом виготовляють дзеркала для низки приладів, наносять тонкий шар металу на селенові фотоелементи.
B. Коронний розряд.
Коронний розряд виникає при нормальному тиску в газі, що знаходиться в сильно неоднорідному електричному полі (наприклад, близько вістрям або проводів ліній високої напруги). При коронному розряді іонізація газу і його світіння відбуваються лише поблизу коронуючих електродів.
 Заряджена грозова хмара індукує на поверхні Землі під собою електричні заряди протилежного знака. Особливо великий заряд накопичується на вістрях. Тому перед грозою або під час грози нерідко на вістрях та гострих кутах високо піднятих предметів спалахують схожі на пензлики конуси світла. З давніх часів це світіння називають вогнями святого Ельма.
 Особливо часто свідками цього явища стають альпіністи. Іноді лажі не тільки металеві предмети, а й кінчики волосся на голові прикрашаються маленькими світяться китицями.
 З коронним розрядом доводиться рахуватися, маючи справу з високою напругою. При наявності виступаючих частин або дуже тонких проводів може початися коронний розряд. Це призводить до витоку електроенергії. Чим вище напруга високовольтної лінії, тим товщі повинні бути дроти.
C. іскровий розряд.
 Іскровий розряд має вигляд яскравих зигзагоподібних розгалужуються ниток-каналів, які пронизують розрядний проміжок і зникають, замінюючись новими. Дослідження показали, що канали іскрового розряду починають рости іноді від позитивного електрода, іноді від негативного, а іноді і від якої-небудь точки між електродами. Це пояснюється тим, що іонізація ударом у випадку іскрового розряду відбувається не з усього обсягу газу, а по окремих каналах, що проходять в тих місцях, в яких концентрація іонів випадково виявилася найбільшою. Іскровий розряд супроводжується виділенням великої кількості теплоти, яскравим світінням газу, тріском або громом. Всі ці явища викликаються електронними та іонними лавинами, які виникають в іскрових каналах і призводять до величезного збільшення тиску і підвищенню температури до 10000 ° С.
 Характерним прикладом іскрового розряду є блискавка. Головний канал блискавки має діаметр від 10 до 25 см., а довжина блискавки може досягати декількох кілометрів. Максимальна сила струму імпульсу блискавки досягає десятків і сотень тисяч ампер.
 При малій довжині розрядного проміжку іскровий розряд викликає специфічне руйнування анода, зване ерозією. Це явище було використано в електроіскровому методі різання, свердління та інших видах точної обробки металу.
 Іскровий проміжок застосовується в якості запобіжника від перенапруги в електричних лініях передач (наприклад, в телефонних лініях). Якщо поблизу лінії проходить сильний короткочасний струм, то в проводах цієї лінії індукуються напрузі і струми, які можуть зруйнувати електричну установку і небезпечні для життя людей. Щоб уникнути цього використовуються спеціальні запобіжники, що складаються з двох вигнутих електродів, один з яких приєднаний до лінії, а інший заземлений. Якщо потенціал лінії відносно землі сильно зростає, то між електродами виникає іскровий розряд, який разом з нагрітим їм повітрям піднімається вгору, подовжується і обривається.
 D. Дуговий розряд.

 Дугового розряд був відкритий В. В. Петровим у 1802 році. Цей розряд являє собою одну з форм газового розряду, здійснювану при великій щільності струму і порівняно невеликій напрузі між електродами (порядку декількох десятків вольт). Основною причиною дугового розряду є інтенсивне випускання термоелектронів розпеченим катодом. Ці електрони прискорюються електричним полем і виробляють ударну іонізацію молекул газу, завдяки чому електричний опір газового проміжку між електродами порівняно мало. Якщо зменшити опір зовнішнього ланцюга, збільшити силу струму дугового розряду, то провідність газового проміжку настільки сильно зросте, що напруга між електродами зменшується. Тому кажуть, що дуговий розряд має падаючу вольт-амперна характеристику. При атмосферному тиску температура катода досягає 3000 ° C. Електрони, бомбардуючи анод, створюють у ньому змову (кратер) і нагрівають його. Температура кратера близько 4000 ° С, а при великих тисках повітря досягає 6000-7000 ° С. Температура газу в каналі дугового розряду досягає 5000-6000 ° С, тому в ньому відбувається інтенсивна термоіонізація.