пятница, 29 января 2016 г.

Інформатика 5 клас
Тема: «Діалогові вікна,їх об'єкти. Інформаційні вікна. Збереження зображень. Розробка плану побудови зображень».
Повторення. Дати відповідь на запитання 1-8 сторінка 110.
Зробити практичну роботу №3 сторінка 111-112.
Повторити п. 3.3,  виконати завдання 1-5 сторінка 111

Інформатика 6 клас
Тема: «Виділення фрагментів тексту. Робота з фрагментом тексту: копіювання, переміщення, вилучення та вставлення».
Повторення. Дайте відповіді на запитання 1-8 сторінка124.
Опрацювати матеріал за презентацією http://www.myshared.ru/slide/1164778/
Опрацювати п. 4.3. Дайте відповіді на запитання 1-10 сторінка130-131
План
1) Виділення фрагментів тексту;
2) Копіювання та переміщення тексту без використання буфера;
3) Копіювання та переміщення тексту з використанням буфера;
4) Пошук і заміна фрагментів тексту
В ході використання вищевказаних трьох методів, ми користуємось буфером обміну. Тобто  під час копіювання (коли ми натискуємо копировать або вырезать) ми наш фрагмент розміщуємо в буфер обміну. Відповідно командою вставить ми вставляємо скопійований або виділений об'єкт в документ.
Які  є два способи виділення фрагменту тексту?
В чому вони полягають?
Як перемістити об'єкт не використовуючи буфер обміну?
Як скопіювати об'єкт не використовуючи буфер обміну?
Як перемістити об'єкт за допомогою команди меню Правка?
Як перемістити об'єкт за допомогою контекстного меню (натискуванням правої кнопки миші)?
Як  перемістити фрагмент за допомогою панелі інструментів?
Які є способи знищення фрагмента?
Режим пошуку вказаного фрагмента тексту здійснюється командою Правка/Найти. Ця команда відкриває доступ до вікна діалогу Найти.
Ось ми з вами розглянули як шукати потрібні нам фрагменти тексту. А тепер давайте розглянемо, як замінювати текст.
Замінна тексту здійснюється командою Правка/Заменить. Вікно діалогу Заменить  подібним до вікна діалогу Найти, але має ряд додаткових елементів. В полі Заменить на вводиться текст заміни.
Заміна може здійснюватись автоматично або за участю користувача. Для ввімкнення автоматичного режиму заміни, слід встановити опцію Заменить все. Якщо ця опція виключена, то для кожної заміни буде запитання дозволу на заміну.
З чого ж починається процес заміни? Процес заміни починається з натискання кнопки Найти далее. В неавтоматичному режимі після знаходження замінюваного тексту процес зупиняється. Якщо натиснути клавішу Найти далее, то замінна для даного фрагменту не відбувається і шукається наступний фрагмент який треба замінити. При натискуванні клавіші Заменить проводиться заміна, і для продовження процесу слід натиснути клавішу Найти далее.

Інтерактивна вправа «Так чи ні»
Для видалення символу ліворуч від курсору використовують клавішу Del
Розрізання рядків здійснюється за допомогою клавіші Enter
Пошук слів у тексті здійснюється за допомогою пункту Правка-Знайти
Автоматична перевірка правопису встановлюється за допомогою пункту меню Формат –Правопис
Автоматичний переніс слів установлюється за допомогою пункту меню Сервіс-Мова-Розстановка переносів
Заміна слів чи фрагментів тексту здійснюється за допомогою пункту меню правка-Знайти
Для виділення незв’язаних фрагментів тексту використовується клавіша Ctrl
Для копіювання слова чи фрагмента тексту використовують клавіші Ctrl+V
Для виділення речення використовують клавіші Alt
Для виділення всього документу використовують комбінацію клавіш Ctrl+A


Інформатика 7 клас
Тема: «Форматування об'єктів електронної таблиці»
Опрацювати п. 4.3. Дайте відповіді на запитання 1-9 сторінка108
Підручник знайти за http://portfel.at.ua/load/7_klas/informatika/rivkind/304-1-0-2811

Інформатика 9 клас
Тема: «Комп'ютернні мережі».
Опрацювати п. 23  зробити проект «Подорожуємо Україною» п.1-3 сторінка 256

Інформатика 10 клас
Тема «Функції в електронних таблицях. Використання рядка формул»
Опрацювати тему за презентацією http://svitppt.com.ua/informatika/funkcii-v-elektronnih-tablicyah-ta-ih-vikoristannya.html.


Інформатика 11 клас
Створити публікацію, бюлетень з Microsoft Publisher
Створити визитівки.

Астрономія 11 клас
Тема: «Фізичні характеристики Сонця. Будова Сонця та джерела його енергії. Прояв сонячної активності та їх вплив на Землю».
Опрацювати п. 12, зробити тестові завдання сторінка 101, виконати завдання для спостереження на сторінці 101.


вторник, 26 января 2016 г.

Фізика 11 клас.

Опрацювати п. 39, відповісти на запитання 1-9 сторінка 216

Тема «Відбивання світла. Плоске і сферичне дзеркало. Застосування дзеркал.»

Подивитись і опрацювати  презентацію за посиланням
 http://svitppt.com.ua/fizika/vidbivannya-svitla-ploske-i-sferichne-dzerkala.html

Підготувати власну презентацію за цією темою


Фізика 10 клас.
Механічна енергія. Потенціальна і кінетична енергія.
Опрацювати п. 34, 35, 36 розв'язати задачі 1-3 з вправи 29 сторінка 173
Подивитись і опрацювати  фільм в Youtube
«Кінетична іпотенціальна енергія» bandikam 20140411200000328
Зробити самооцінку знань за фільмом

Перевірка домашнього завдання.
1. Що таке механічна робота?
2. Від чого залежить значення роботи?
3. Як розрахувати роботу?
4. Які є одиниці роботи?
5. Чи завжди швидкість виконання роботи однакова?
6. Яку фізичну величину називають потужністю?
7. Як розрахувати потужність?
8. Яка основна одиниця потужності?
9. Які похідні одиниці потужності?
10. Чому потужність пов'язана зі швидкістю руху?
11. Наведіть приклади різної швидкості виконання роботи.
12. Як розрахувати роботу, знаючи потужність?
. Актуалізація опорних знань.
Слово «енергія» можна почути в телевізійних репортажах, побачити на шпальтах газет. Ним можна користуватися для характеристики людей (енергійний), природних явищ, машин, механізмів, побутових приладів. І як енергія пов’язана з роботою.
У повсякденному житті можна знайти багато різних тіл, при переміщенні яких може виконуватися робота. Так, випущена з рук кулька почне падати під дією сили тяжіння, яка виконуватиме роботу з переміщення кульки.
Стиснута пружина може підняти на певну висоту тягарець. Тут сила пружності виконає роботу з переміщення тягарця. Але як пов’язати роботу і енергію?
Пояснення нового матеріалу.
Що таке енергія?
Енергія — це фізична величина, що показує, яка робота може бути виконана при переміщенні тіла.
Можна навести ще багато різних прикладів із природи, з повсякденного життя, з техніки, в яких ідеться про тіла, які знаходяться в такому стані, що за певних умов може виконатися робота при їх переміщенні. Про такі тіла кажуть, що
вони мають енергію. За різних умов результат виконання роботи може бути різним. Тому й енергія може мати різні значення та бути розрахована.
Одиниці енергії
Оскільки йдеться про можливість виконання роботи, то енергію доцільно вимірювати тими самими одиницями, що й роботу. Тому одиницею енергії є 1 Дж.
^ Види механічної енергії.
У фізиці розрізняють два види механічної енергії: потенціальну і кінетичну. Якщо тіло нерухоме, але на нього діє певна сила, то кажуть, що воно має потенціальну енергію.
Потенціальну енергію має тіло, підняте над поверхнею Землі, стиснута пружина, стиснутий газ, річкова вода у водоймищі тощо.
^ Як розраховують потенціальну енергію ?
Розраховують потенціальну енергію з урахуванням природи сил, які діють на ці тіла. Найпростіше розрахувати потенціальну енергію тіла, піднятого над поверхнею Землі, оскільки сила, яка діє на нього, залишається практично сталою протягом усього часу його руху під дією цієї сили.
Нехай тіло масою т знаходиться на висоті h над землею. Якщо воно впаде на поверхню, то буде виконана робота
А = Fs = mgh.
Отже, про таке тіло можна сказати, що воно має потенціальну енергію
Еп = mgh.
Потенціальна енергія тіла, піднятого над поверхнею Землі, пропорційна масі тіла і його висоті над поверхнею Землі.
При розрахунках потенціальної енергії важливо пам'ятати, що висота h є шляхом, яке тіло пройде у вертикальному напрямі. Отже, завжди треба вказувати, відносно якої поверхні визначається потенціальна енергія. Наприклад, тіло масою 2 кг, підняте над столом на висоту 1,5 м, матиме потенціальну енергію приблизно ЗО Дж, а потенціальна енергія цього тіла, розрахована для висоти 3 м над підлогою, буде 60 Дж.
Щоб на заводах і фабриках могли працювати машини їх приводять в рух електродвигуни. Працюють автомобілі, літаки, тепловози, теплоходи, гідротурбіни, вітродвигуни.
Стиснена пружина, розпрямляючись, може підняти на деяку висоту вантаж.
Піднятий над землею нерухомий вантаж не виконує роботи, але коли цей вантаж впаде, то він може виконати роботу. Наприклад, може забити в землю палю.
Здатність виконати роботу має i всяке рухоме тіло, так сталева кулька, що скочується з похилої площини, пересуває дерев’яний брусок на деяку відстань, при цьому виконується робота.
Якщо тіло або декілька тіл, що взаємодіють між собою можуть виконувати роботу, то кажуть, що вони мають енергію.
Енергія — це фізична величина, яка показує, яку роботу може виконати тіло або декілька тіл.
^ Потенціальна енергія.
З попереднього уроку ми знаємо, що виконавши певну роботу, можна підняти тіло над поверхнею Землі.
Тіло, підняте над Землею, відрізняється від тіла, що лежить на поверхні, тим, що рухаючись під дією сили земного тяжіння вниз, може виконати певну роботу. Про таке тіло кажуть, що воно має потенціальну енергію.
Потенціальною (від латинського, потенція — можливість) енергією називається енергія. яка визначається взаємним положенням взаємодіючих тіл, або частин одного i того ж тіла.
Потенціальна енергія тіла, піднятого над Землею, дорівнює роботі, яку необхідно виконати, щоб підняти тіло на цю висоту.
Тому
A = 9,8 Н/кг•mh
Eп=9,8 Н/кг•mh
Потенціальна енергія пружино деформованого тіла.
Потенціальну енергію мають не лише тіла, підняті над Землею. Прослідкуйте уважно за дослідом: стиснемо пружину і покладемо на неї кульку. Розпрямившись, пружина піднімає кульку вгору, тобто виконує роботу.
Пружно деформовані тіла мають потенціальну енергію, рівну роботі, виконаній при деформації тіла.
За рахунок цієї енергії пружно деформоване тіло може виконати роботу.
Використання енергії деформованих тіл.
Потенціальна енергія деформованих тіл широко використовується:
1. Батут, будучи деформованим, підкидає гімнаста вгору.
2. Натягуючи тятиву, лучник виконує роботу і надає пружно деформованому тілу потенціальної енергії.
3. Енергію пружин використовують у годинниках, метрономах тощо.
4. Завдяки пружинам-ресорам поїздка автомобілем є комфортною.
^ Кінетична енергія
Спостереження за явищами природи показують, що робота може виконуватися при русі тіл. Так, тепловоз, рухаючись колією, стикається з вагоном і зміщує його на деяку відстань. Виконується робота і в тому випадку, коли кинутий камінь пробиває кригу. Вистрілена з рушниці куля пробиває дошку тощо. Якщо потенціальну енергію мають тіла, на які діє сила, то в перелічених вище прикладах робота виконується тому, що вони здійснювали переміщення, рухалися.
Яку енергію мають рухомі тіла?
Кінетична енергія є фізичною величиною, і її значення можна розраховувати. Для цього треба знати, від яких фізичних величин вона залежить.
Кінетична енергія тіла залежить від його швидкості.
Кінетичну енергію різних тіл використовують для виконання механічної роботи. Так, досвідчені водії автомобілів час від часу від'єднують двигун від коліс, вимикаючи зчеплення, і цим економлять паливо. Робота з подолання сил тертя виконується за рахунок кінетичної енергії автомобіля, який рухається з деякою швидкістю. Конструктори працюють над розробкою моделі міського автобуса, який рушає з місця за рахунок енергії розкрученого під час зупинки важкого маховика. Це дає можливість суттєво зменшити викиди шкідливих речовин в атмосферу та економити паливо.
У південних областях України, зокрема на Кримському півострові, використовують вітрові електростанції, які працюють за рахунок кінетичної енергії рухомого повітря — вітру.
Енергія, яку має тіло внаслідок свого руху, називається кінетичною (від грецького кінема — рух).
Кінетична енергія тіла залежить i від його маси.
Чим більша маса тіла i швидкість, з якою воно рухається, тим більша його кінетична енергія.
Кінетична енергія тіла залежить від його маси та швидкості, і визначається за формулою:
Eк =(mv2)/2, де m - маса тіла, v – його швидкість
Перетворення енергії.
Всі тіла в природі відносно нульового значення мають або потенціальну, або кінетичну енергію, або ту чи іншу разом взяті. Наприклад, літак, що летить, має відносно Землі i кінетичну i потенціальну енергії.
При падінні каменя під дією сили падіння відбувається перехід його потенціальної енергії в кінетичну.
^ Закон збереження і перетворення енергії
Для обох видів механічної енергії є спільна властивість: при виконанні роботи енергія тіла завжди змінюється.
^ Як змінюється повна механічна енергія тіла?
Піднятий над поверхнею Землі м'яч має певну потенціальну процесі падіння швидкість м'яча збільшується, тобто збільшується його кінетична енергія. Внаслідок виконання роботи силою тяжіння кінетична енергія м'яча збільшилася. Проте зменшилася потенціальна енергія. Отже, можна сказати, що кінетична і потенціальна енергії пов'язані одна з одною. Зі збільшенням кінетичної енергії зменшується потенціальна енергія, і навпаки. Кинутий вгору м'яч має спочатку велику швидкість і відповідно кінетичну енергію. При підніманні м'яча вгору збільшується його потенціальна енергія, але швидкість і кінетична енергія м'яча поступово зменшуються.
Отже, тіло одночасно може мати як кінетичну, так і потенціальну енергії.
Який зв'язок між кінетичною і потенціальною енергією тіла

Мірою зміни кінетичної і потенціальної енергій є робота. При зміні потенціальної енергії тіла, що рухається вниз, виконується робота силою тяжіння. За рахунок цієї роботи відбувається збільшення кінетичної енергії. Якщо на дане тіло не діють сили тертя, то його повна механічна енергія залишається сталою. Це один із важливих законів природи, який потрібно враховувати при розрахунках параметрів руху тіл.

понедельник, 25 января 2016 г.

9 клас фізика. Опрацювати п. 28, 29, 39 відповісти на запитання 1-7
сторінка 118
Електричний струм у газах
1. Електричний розряд у газах.
 2. Іонізація газів.
 3.  Механізм електропровідності газів.
 4. Несамостійний газовий розряд.
 5. Самостійний газовий розряд.
 6. Різні типи самостійного розряду та їх технічне
 застосування.
Всі гази в природному стані не проводять електричного струму. Ізолюючі властивості газів пояснюються тим, що в них немає вільних електричних зарядів: атоми і молекули газів в природному стані є нейтральними.
В газах під впливом високої температури з'являються заряджені частинки. Вони виникають внаслідок відщеплення від атомів газу одного або декількох електронів, у результаті чого замість нейтрального атома виникають позитивний іон і електрони. Частина утворилися електронів може бути при цьому захоплена іншими нейтральними атомами, і тоді з'являться ще негативні іони. Розпад молекул газу на електрони і позитивні іони називається іонізацією газів. Нагрівання газу до високої температури не є єдиним способом іонізації молекул або атомів газу. Іонізація газу може відбуватися під впливом різних зовнішніх взаємодій: сильного нагріву газу, рентгенівських променів,  -променів, що виникають при радіоактивному розпаді, космічних променів, бомбардування молекул газу швидко рухомими електронами або іонами. Чинники, що викликають іонізацію газу називаються іонізаторами. Кількісною характеристикою процесу іонізації служить інтенсивність іонізації, яка вимірюється числом пар протилежних за знаком заряджених часток, що виникають в одиниці об'єму газу за одиницю часу.
 Іонізація атома вимагає витрати певної енергії - енергії іонізації. Для іонізації атома (або молекули) необхідно зробити роботу проти сил взаємодії між вириті електроном і іншими частками атома (або молекули). Ця робота називається роботою іонізації A i. Величина роботи іонізації залежить від хімічної природи газу й енергетичного стану вириваємо електрона в атомі або молекулі.
 Після припинення дії іонізатора кількість іонів у газі з часом зменшується і врешті-решт іони зникають зовсім. Зникнення іонів пояснюється тим, що іони і електрони беруть участь в тепловому русі і тому соударяются один з одним. При зіткненні позитивного іона і електрона вони можуть возз'єднатися у нейтральний атом. Точно також при зіткненні позитивного і негативного іонів негативний іон може віддати свій надлишковий електрон позитивного іону і обидва іона перетворяться на нейтральні атоми. Цей процес взаємної нейтралізації іонів називається рекомбінацією іонів. При рекомбінації позитивного іона і електрона або двох іонів звільняється певна енергія, що дорівнює енергії, витраченої на іонізацію. Частково вона випромінюється у вигляді світла, і тому рекомбінація іонів супроводжується свіченням (свічення рекомбінації).
 У явищах електричного розряду в газах велику роль грає іонізація атомів електронними ударами. Цей процес полягає в тому, що електрон, що рухається, що володіє достатньою кінетичною енергією, при зіткненні з нейтральним атомом вибиває з нього один або кілька атомних електронів, у результаті чого нейтральний атом перетворюється в позитивний іон, а в газі з'являються нові електрони.
3) Механізм електропровідності газів.
 Механізм провідності газів схожий на механізм провідності розчинів і розплавів електролітів. При відсутності зовнішнього поля заряджені частинки, як і нейтральні молекули рухаються хаотично. Якщо іони і вільні електрони виявляються в зовнішньому електричному полі, то вони приходять в спрямоване рух і створюють електричний струм у газах.
 Таким чином, електричний струм у газі Це спрямований рух позитивних іонів до катода, а негативних іонів і електронів до аноду. Повний струм в газі складається з двох потоків заряджених частинок: потоку, що йде до анода, і потоку, спрямованого до катода.
 На електродах відбувається нейтралізація заряджених частинок, як і при проходженні електричного струму через розчини і розплави електролітів. Однак у газах відсутня виділення речовин на електродах, як це має місце в розчинах електролітів. Газові іони, підійшовши до електродів, віддають їм свої заряди, перетворюються на нейтральні молекули й дифундують назад в газ.
 Ще одна відмінність в електропровідності іонізованних газів і розчинів (розплавів) електролітів полягає в тому, що негативний заряд при проходженні струму через гази переноситься в основному не негативними іонами, а електронами, хоча провідність за рахунок негативних іонів також може відігравати певну роль.
 Таким чином у газах поєднується електронна провідність, подібна провідності металів, з іонною провідністю, подібної провідності водних розчинів і розплавів електролітів.
 Несамостійний газовий розряд.
 Процес проходження електричного струму через газ називається газовим розрядом. Якщо електропровідність газу створюється зовнішніми іонізаторами, то електричний струм, що виникає в ньому, називається несамостійним газовим розрядом. З припиненням дії зовнішніх іонізаторів несамостійний розряд припиняється. Несамостійний газовий розряд не супроводжується світінням газу.
  Самостійний газовий розряд.
 Електричний розряд у газі, що зберігається після припинення дії зовнішнього іонізатора, називається самостійним газовим розрядом. Для його здійснення необхідно, щоб в результаті самого розряду в газі безперервно утворювалися вільні заряди. Основним джерелом їх виникнення є ударна іонізація молекул газу.
Але одна іонізація електронним ударом не може забезпечити підтримання самостійного заряду. Дійсно, адже всі виникаючі таким чином електрони рухаються у напрямку до анода і після досягнення анода «вибувають з гри». Для підтримки розряду необхідна емісія електронів з катода («емісія» означає «випускання»). Емісія електрона може бути обумовлена ​​декількома причинами.
 Позитивні іони, що утворилися при зіткненні електронів з нейтральними атомами, при своєму русі до катода набувають під дією поля велику кінетичну енергію. При ударах таких швидких іонів про катод з поверхні катода вибиваються електрони.
 Крім того, катод може випускати електрони при нагріванні до великої температури. Цей процес називається термоелектронної емісією. Його можна розглядати як випаровування електронів з металу. У багатьох твердих речовинах термоелектронна емісія відбувається при температурах, при яких випаровування самого речовини ще мало. Такі речовини і використовуються для виготовлення катодів.
 При самостійному розряді нагрів катода може відбуватися за рахунок бомбардування його позитивними іонами. Якщо енергія іонів не дуже велика, то вибивання електронів з катода не відбувається і електрони випромінюються внаслідок термоелектронної емісії.
 Різні типи самостійного розряду та їх технічне
застосування.
 У залежності від властивостей і стану газу, характеру і розташування електродів, а також від прикладеної до електродів напруги виникають різні види самостійного розряду. Розглянемо кілька з них.
A. Тліючий розряд.
Тліючий розряд спостерігається в газах при низьких тисках порядку декількох десятків міліметрів ртутного стовпа і менше. Якщо розглянути трубку з тліючим розрядом, то можна побачити, що основними частинами тліючого розряду є катодне темний простір, різко віддалене від нього негативне, або тліюче світіння, яке поступово переходить в область фарадеєва темного простору. Ці три області утворюють катодну частина розряду, за якою слід основна світна частина розряду, яка визначає його оптичні властивості і звана позитивним стовпом.
 Тліючий розряд використовується в газосвітних трубках, лампах денного світла, стабілізаторах напруги, для отримання електронних і іонних пучків. Якщо в катоді зробити щілину, то крізь неї у простір за катодом проходять вузькі іонні пучки, часто звані каналових променями. Широко використовується явище катодного розпилення, тобто руйнування поверхні катода під дією вдаряються об нього позитивних іонів. Ультрамікроскопічні осколки матеріалу катода летять на всі боки по прямих лініях і покривають тонким шаром поверхню тіл (особливо діелектриків), поміщених в трубку. Таким способом виготовляють дзеркала для низки приладів, наносять тонкий шар металу на селенові фотоелементи.
B. Коронний розряд.
Коронний розряд виникає при нормальному тиску в газі, що знаходиться в сильно неоднорідному електричному полі (наприклад, близько вістрям або проводів ліній високої напруги). При коронному розряді іонізація газу і його світіння відбуваються лише поблизу коронуючих електродів.
 Заряджена грозова хмара індукує на поверхні Землі під собою електричні заряди протилежного знака. Особливо великий заряд накопичується на вістрях. Тому перед грозою або під час грози нерідко на вістрях та гострих кутах високо піднятих предметів спалахують схожі на пензлики конуси світла. З давніх часів це світіння називають вогнями святого Ельма.
 Особливо часто свідками цього явища стають альпіністи. Іноді лажі не тільки металеві предмети, а й кінчики волосся на голові прикрашаються маленькими світяться китицями.
 З коронним розрядом доводиться рахуватися, маючи справу з високою напругою. При наявності виступаючих частин або дуже тонких проводів може початися коронний розряд. Це призводить до витоку електроенергії. Чим вище напруга високовольтної лінії, тим товщі повинні бути дроти.
C. іскровий розряд.
 Іскровий розряд має вигляд яскравих зигзагоподібних розгалужуються ниток-каналів, які пронизують розрядний проміжок і зникають, замінюючись новими. Дослідження показали, що канали іскрового розряду починають рости іноді від позитивного електрода, іноді від негативного, а іноді і від якої-небудь точки між електродами. Це пояснюється тим, що іонізація ударом у випадку іскрового розряду відбувається не з усього обсягу газу, а по окремих каналах, що проходять в тих місцях, в яких концентрація іонів випадково виявилася найбільшою. Іскровий розряд супроводжується виділенням великої кількості теплоти, яскравим світінням газу, тріском або громом. Всі ці явища викликаються електронними та іонними лавинами, які виникають в іскрових каналах і призводять до величезного збільшення тиску і підвищенню температури до 10000 ° С.
 Характерним прикладом іскрового розряду є блискавка. Головний канал блискавки має діаметр від 10 до 25 см., а довжина блискавки може досягати декількох кілометрів. Максимальна сила струму імпульсу блискавки досягає десятків і сотень тисяч ампер.
 При малій довжині розрядного проміжку іскровий розряд викликає специфічне руйнування анода, зване ерозією. Це явище було використано в електроіскровому методі різання, свердління та інших видах точної обробки металу.
 Іскровий проміжок застосовується в якості запобіжника від перенапруги в електричних лініях передач (наприклад, в телефонних лініях). Якщо поблизу лінії проходить сильний короткочасний струм, то в проводах цієї лінії індукуються напрузі і струми, які можуть зруйнувати електричну установку і небезпечні для життя людей. Щоб уникнути цього використовуються спеціальні запобіжники, що складаються з двох вигнутих електродів, один з яких приєднаний до лінії, а інший заземлений. Якщо потенціал лінії відносно землі сильно зростає, то між електродами виникає іскровий розряд, який разом з нагрітим їм повітрям піднімається вгору, подовжується і обривається.
 D. Дуговий розряд.

 Дугового розряд був відкритий В. В. Петровим у 1802 році. Цей розряд являє собою одну з форм газового розряду, здійснювану при великій щільності струму і порівняно невеликій напрузі між електродами (порядку декількох десятків вольт). Основною причиною дугового розряду є інтенсивне випускання термоелектронів розпеченим катодом. Ці електрони прискорюються електричним полем і виробляють ударну іонізацію молекул газу, завдяки чому електричний опір газового проміжку між електродами порівняно мало. Якщо зменшити опір зовнішнього ланцюга, збільшити силу струму дугового розряду, то провідність газового проміжку настільки сильно зросте, що напруга між електродами зменшується. Тому кажуть, що дуговий розряд має падаючу вольт-амперна характеристику. При атмосферному тиску температура катода досягає 3000 ° C. Електрони, бомбардуючи анод, створюють у ньому змову (кратер) і нагрівають його. Температура кратера близько 4000 ° С, а при великих тисках повітря досягає 6000-7000 ° С. Температура газу в каналі дугового розряду досягає 5000-6000 ° С, тому в ньому відбувається інтенсивна термоіонізація. 
Фізика 8 клас
Кінетична і потенціальна енергія
Опрацювати п. 35, відповісти на запитання 1-5 сторінка 137
Продивитись відеофільм  Кінетична і потенціальна енергія Youtube 
bandicam 20140411200000328
Опрацювати фільм і зробити самооцінку знань з теми.
7 клас фізика. Опрацювати п. 18,19 відповісти на запитання 1-5 сторінка 63

Прочитати конспект і вивчити основні поняття
Сила тяжіння. Вага й невагомість
1. Сила тяжіння

Камінь падає на Землю тому, що його притягує Земля. Камінь теж притягує Землю. Сили взаємодії між каменем і Землею — це сили всесвітнього тяжіння.
Сила тяжіння визначається як сила, з якою тіло притягується до Землі в даному місці. Ознакою дії сили завжди є зміна швидкості руху тіла. Для підтвердження цього можна запропонувати учням візуально порівняти швидкість падаючого тіла на початку й наприкінці падіння.
Силу, з якою Земля притягує до себе тіло, називають силою тяжіння.
Виходячи з того, що під час вільного падіння швидкість будь-якого тіла збільшувалася щосекунди на 9,8 м/с, Ньютон довів, що сила тяжіння прямо пропорційна масі тіла, а коефіцієнт пропорційності — 9,8 Н/кг. Цей коефіцієнт називають прискоренням вільного падіння.
Тому модуль сили тяжіння можна виразити через масу тіла m й прискорення вільного падіння g так:

F=mg

2. Вага тіла

Покладіть на долоню яблуко. Ви відчуєте, що яблуко тисне на долоню з певною силою, спрямованою вниз. Як ми вже знаємо, ця сила обумовлена притяганням яблука до Землі.
Отже, всі тіла внаслідок притягання до Землі або тиснуть на опору, або розтягують підвіс. Для характеристики такої дії у фізиці вводять фізичну величину — вагу тіла.
Силу, з якою тіло внаслідок притягання його Землею тисне на опору або розтягує підвіс, називають вагою тіла.
Необхідно звернути увагу учнів, на те, що сила тяжіння визначається як сила, з якою тіло притягується до Землі, а вага — як сила, з якою тіло під дією сили тяжіння діє на опору або розтягує підвіс. Ці сили діють на різні тіла: сила тяжіння — на саме тіло, а вага — на підставку або підвіс. Якщо тіло нерухоме або рухається рівномірно, то сила тяжіння й вага рівні за модулем.
Вагу тіла позначають буквою Р. Розрахунки показують, що
вага тіла у стані спокою дорівнює силі тяжіння, що діє на це тіло:

P=F=mg

Якщо на столі нерухомо лежить книга масою 500 г, то на цю книгу діє сила тяжіння 5 Н, але й вага цієї книги також дорівнює 5 Н. Однак це не означає, що вага й сила тяжіння — та сама сила.
 Ці сили істотно відрізняються одна від одної.
По-перше, ці сили прикладені до різних тіл: сила тяжіння прикладена до тіла, а вага тіла — до опори або підвісу. По-друге, ці сили мають різну фізичну природу: сила тяжіння — це прояв сил всесвітнього тяжіння, що діють на відстані, а вага — зазвичай сила пружності, що діє при безпосередньому контакті.
І, нарешті, сила тяжіння діє на тіло, що перебуває поблизу Землі, завжди, а вага тіла може при цьому дорівнювати нулю.

3. Невагомість

З телевізійних передач і кінофільмів ми знаємо, що на орбітальній космічній станції, що рухається навколо Землі, тіла перебувають у стані, який називається невагомістю.

Космонавт, як і всі інші тіла, може вільно ширяти на космічній станції. У цьому випадку він не тисне на опору і його вага дорівнює нулю.
Стан, за якого вага тіла дорівнює нулю, називають невагомістю.
Характерною властивістю стану невагомості є відсутність «внутрішніх напружень» у тілі, наприклад відсутність тиску одних органів на інші в тілі людини.
Для людини невагомість, як правило, супроводжується розладом вестибулярного апарата, нервовими розладами, нудотою.
Космонавти на орбіті перебувають у стані невагомості тривалий час. Щоб витримати цей стан, вони проходять спеціальну тривалу підготовку.
Якщо ви хочете відчути на собі короткотривалий стан невагомості, для цього необов’язково записуватися в космонавти — достатньо просто підстрибнути.
У тривалому стані невагомості перебувають космонавти в космічному кораблі, коли його двигуни вимкнені. При цьому космонавти разом з космічним кораблем рухаються під дією тільки сил тяжіння (з боку Землі, Місяця або яких-небудь інших космічних тіл).

Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
Чому камінь, кинутий у горизонтальному напрямку, не летить прямолінійно?
Що свідчить про існування сили тяжіння?
Від чого залежить сила тяжіння?
За якої умови тіло перебуває в стані невагомості?

Де можна спостерігати невагомість?

пятница, 22 января 2016 г.

Інформатика 5 клас
Опрацювати п. 3.3 виконати завдання 1-5 сторінка 111

Інформатика 6 клас
Опрацювати п. 4.2  виконати завдання 1-5 сторінка 124

Інформатика 7 клас
Опрацювати п. 4.2 виконати завдання 1-6 сторінка 90

Інформатика 9 клас
Опрацювати п. 20, 21, 22  виконати завдання 1-3 сторінка 256

Інформатика 10 клас
Опрацювати п. 13, 14, 15 виконати завдання 3.1-3,4 сторінка 153

Інформатика 11 клас
Створити публікацію, бюлетень з Microsoft Publisher


Фізика 10 клас

Опрацювати тему: "Механічна робота та потужність" за підручником п. 33 , зробити задачі 1-3 з вправи 28 сторінка 170-171.

Повторити тему.
Подивитись на Ютубі 2 фільми і попрацювати з запитаннями, які поставлені в фільмі.Оцінити свої знання, користуючись вказівками з фільму.

Фільми: "Механічна робота. Одиниці роботи." bandikam 20140411192847125
               "Потужність та одиниці вимірювання."bandikam 20130123015235890

Фізика 11 клас

Опрацювати тему: "Розвиток уявлень про природу світла. Корпускулярно-хвильовий дуалізм світла. Поширення світла у різних середовищах." за підручником п. 38, відповісти на запитання 1-6  сторінка 211.

Попрацювати з текстом

Світло – це сама загадковість…
Дивовижний найблагородніший вид матерії,
вияв її найдосконаліший. Границя її можливого
руху. Неперевершено в швидкості.
Воно – і хвиля, і частка. І, можливо, ще щось.
О.Гончар

Перші уявлення давніх учених
Світло – це щось подібне до щупальців, що дає інформацію про оточуючий світ.

Корпускулярна природа світла
У 1675 р. І.Ньютон
Згідно цієї теорії світло складається з малих частинок різного вигляду, форми, розмірів, які випромінюються будь-якими тілами і називаються корпускулами.
Пояснюється прямолінійне поширення та дисперсія світла

Хвильова природа світла
У 1690 р. Гюйгенс
Згідно цієї теорії світло - це механічні поперечні хвилі, які повинні поширюватися в пружному середовищі названому світловим ефіром.
Пояснюється відбивання і заломлення світла,інтерференцію і дифракцію світла.

Дж.Максвелл довів, що світло електромагнітне випромінювання.

Корпускулярно-хвильова природа світла
Початок
ХХ століття
А.Ейнштейн висловив припущення про квантові властивості світла.

Досліди О.Г.Столєтова з фотоефекту показали, що світло має квантову природу.
Пояснює випромінювання і поглинання світла.

Висновок.

1.Отже, світлу властивий корпускулярно –хвильовий дуалізм –воно має як неперервні , хвильові властивості, так і дискретні, корпускулярні.

2.Гіпотезу про подвійну природу світла - корпускулярно-хвильовий дуалізм –уперше висловив А.Ейнштейн

Підготуватись до тестуванння. Виконанайте експрес-тест.

1.Світло – це..

1) електромагнітна хвиля, що поширюється квантами;

2 ) електромагнітна хвиля;

3) кванти;

4) видиме випромінювання.

2. Які є види джерел світла:

1)природні, штучні, відбивні;

2) природні і штучні;

3) тільки природні.

3. Природні джерела світла – це джерела, що ....

1) створила людина;

2) створила природа;

3) світяться відбитим світлом.

4.До оптичних приладів належать:

1) телескоп, мікроскоп;

2) зошит, окуляри.

5. Штучні джерела світла – це джерела, що ....

1) створила людина;

2) створила природа;

3) світяться відбитим світлом.

6.Яке з наведених джерел світла не є природнім джерелом світла?

1) Сонце;

2) зорі;

3)Місяць.

7.Лінія, уздовж якої поширюється світло, це:

1) пряма;

2) промінь;

3)пучок.

8. Джерела світла_ це:

1) тіла,що не світяться;

2) тіла, що випромінюють світло.

9. У прозорому однорідному середовищі світло поширюється :

1) криволінійно;

2) прямолінійно;

3) відбивається.

10.Утворення тіні свідчить про:

1) прямолінійне поширення світла в однорідному середовищі;

2) про криволінійне поширення світла в однорідному середовищі.

11. Сонячні і місячні затемнення виникають в наслідок:

1) заломлення світла;

2)прямолінійного поширення світла.

12.Яке значення швидкості світла у вакуумі?

1) 30км/год;

2)300000км/с;

3)250000 км/с.

13.Які джерела світла є природними?

1)дзеркало і Місяць;

2)Сонце,зорі, світіння старих пнів (,.гниляки’’);

3)світіння електричної лампочки, екрану телевізора.

14. Які джерела світла є штучними?

1)дзеркало і Місяць;

2)Сонце,зорі, світіння старих пнів (,.гниляки’’);

3)світіння електричної лампочки, екрану телевізора.

15.Які джерела світла є відбивними?

1)дзеркало і Місяць;

2)Сонце,зорі, світіння старих пнів (,.гниляки’’);

3)світіння електричної лампочки, екрану телевізора.

16.Область простору, до якої не потрапляє світло від джерела, називають:

1)півтінь;

2)тінь.

17.Точковими називають такі джерела:

1)розмірами яких порівняно з відстанями поширення світла можна знехтувати;

2) розмірами яких порівняно з відстанями поширення світла не можна

знехтувати.

18. Оптика – це розділ фізики, що:

1)вивчає механічний рух;

2)вивчає світлові явища.

19.Скільки основних кольорів має видиме світло?

1. п’ять

2.сім

3. дев’ять

20.Чи можна вважати Сонце точковим джерелом світла відносно Землі?

1.так

2. ні

21. Що в скрині замкнути не можна?

22. Прийде в дім – не виженеш дрючком, пора прийде – сам піде? ( Світловий промінь.

23. В наслідок якого явища ми бачимо предмети , що не є джерелами світла?

1.відбивання світла

2.заломлення світла

3.поглинання світла

24.Хто відкрив явище дисперсії?

1. М.В. Ломоносов

2. І. Ньютон

3. Гюйгенс

Код правильних відповідей.

1-1, 2-1, 3-2, 4-1, 5-1, 6-3, 7-2, 8-2, 9-2, 10-1, 11-2, 12-2, 13-2, 14-3, 15-1, 16-2, 17-1,18-2,

19-2, 20-2, 21 світло, 22 Світловий промінь, 23-1, 24-2.
 Запишіть самооцінка, виставте кількість набраних балів, поділіть їх на два і ви отримали свою самооцінку. Наприклад, балів 24 : 2= 12. Самооцінка – 12 балів.


9 клас фізика

Опрацювати п. 27, відповісти на запитання 1-4 сторінка 111

Прочитати і виділити головне:
Напівпровідниками вважають речовини, питомій опір яких має проміжне значення між питомим опором металів і діелектриків. Таке означення напівпровідників не є вичерпним, оскільки є речовини з проміжним значенням питомого опору, але які не є напівпровідниками. Деякі напівпровідники є такими ж добрими провідниками струму, як і метали. Напівпровідники відрізняються від інших речовин деякими властивостями, і значення їх питомого опору не є головним серед них.

 Для напівпровідників є характерною дуже сильна залежність їх питомого опору від стану речовини: від температури, освітлення, наявності домішок тощо. В цьому легко переконатися на дослідах.

 Складемо електричне коло з послідовно увімкнутих джерела струму і гальванометра.

 Дослідження показали, що опір у більшості напівпровідників значно чутливі ший до змін температури, ніж у металів. Якщо опір металів приблизно лінійно зростає з підвищенням температури, то опір напівпровідника різко зменшується з підвищенням температури.

 З підвищенням температури речовини зростає енергія теплових коливань і зростає кількість електронів, які дістають достатню для відщеплення від атомів енергію. В таких речовинах концентрація електронів провідності навіть при кімнатній температурі може бути значною і сильно зростає з підвищенням температури.

 Отже, основною відмінністю металів від напівпровідників є те, що в металах практично всі валентні електрони є вільними, а в напівпровідниках – зв’язаними. Енергія зв’язку їх з атомами невелика, так що за рахунок теплових коливань іонів решітки частина електронів із зв’язаного стану може переходити у вільний.

 Однак істотною відміною від металів, яка визначає виняткові можливості технічного використання напівпровідників, є можливість ще й іншого механізму електропровідності. Він обумовлений тим, що кожний розкрив валентного зв’язку веде до виникнення вакантного місця, де відсутній зв’язок. Такі “пусті” місця з відсутніми електронами зв’язку дістали назву “дірок”.

 У зовнішньому електричному полі електрони провідності рухаються проти напруженості поля, а дірки – в напрямі напруженості. В результаті електричний струм забезпечується рухом як електронів провідності, так і дірок. Прийнято розрізняти ці струми, називаючи їх відповідно електронним і дірковим, а електропровідність, обумовлену переміщенням дірок, називають дірковою провідністю.

 Домішкова електропровідність напівпровідників

 Домішки можуть підвищувати концентрацію електронів провідності і створювати в напівпровіднику електронну домішкову провідність n-типу (від negativ – відємний). Такі домішки називаються донорними.

 Домішки, які захоплюють електрони від сусідніх атомів решітки і викликають появу дірок, називають акцепторними.

 Оскільки перехід електрона з сусіднього атома на дірку відбувається практично без затрат енергії, то дірка вільно переміщається по кристалу за рахунок перестрибувань електронів від сусідніх атомів на дірку.

 Якщо перевищує концентрація електронів провідності, то напівпровідник має електронну провідність (n-тип). Якщо переважає концентрація додатних дірок, то електропровідність буде дірковою (р-тип).

 Термо- і фоторезистор

 Прилади, дія яких ґрунтується на використанні залежності опору напівпровідників від температури, дістали назву терморезисторів (або термісторів).

 Терморезистори застосовуються в різних установах автоматики й телемеханіки, в радіотехніці, термометрії тощо. Принцип дії цих установок такий. Терморезистор вмикається в електричне коло того чи іншого пристрою. Його опір значно перевищує опір інших елементів кола і, що найголовніше, сильно залежить від температури. Тому сила струму в колі визначається опором терморезистора або в кінцевому рахунку його температурою. З підвищенням температури терморезистора сила струму зростає, і навпаки, з пониженням температури сила струму зменшується. Таким чином, зміни температури терморезистора викликають зміни сили струму в колі. Це дає можливість застосовувати терморезистори в десятках різних схем, і створювати багато автоматичних пристроїв. За допомогою терморезисторів можна просто і надійно здійснювати дистанційне вимірювання і регулювання температури, пожежну сигналізацію, контроль за температурним режимом працюючих машин і механізмів.

 Залежність опору напівпровідників від освітлення застосовується в фоторезисторах (фотоопорах). Найпростіший фоторезистор є діелектричною пластинкою.

 Фоторезистори мають практично необмежений термін служби, малі розміри, прості у виготовленні, дуже чутливі, надійні в роботі тощо.

 Електронно-дірковий перехід. Напівпровідниковий діод
Увага учнів!
Завдання з фізики

7 клас
Опрацювати тему:  " Тертя. Сила тертя. Коефіціент тертя ковзання. Тертя в природі і техніці"
П. 21 вивчити визначення, відповісти на запитання письмово 1-6 сторінка 76
Опрацювати питання
Наведіть приклади, які свідчать, що тертя може бути корисним.
Яке значення тертя в побуті?
Які є засоби збільшення і зменшення тертя в побуті?
Які підшипники використовуються у машинах?
Як побудований підшипник ковзання?
Підшипник якого виду зменшує тертя помітніше?
Наведіть приклади, які свідчать, що тертя може бути шкідливим.
Яку шкоду завдає тертя машинам та верстатам?
Якими способами можна зменшити тертя?
Як побудований кульковий підшипник?
Яка відмінність у будові кулькових і роликових підшипників?

Чому потрібно змащувати підшипники кочення?

8 клас

Зробити  тестові завдання за підручником сторінка 126-128.
Опрацювати тему: " Механічна робота. Одиниці роботи."
П. 33 підручника, вивчити визначення, відповісти на запитання письмово 1-5 сторінка 131.
Подивитись фільм в Ютубі  " Механічна робота. Одиниці роботи." Бандікам 20140411192847125